CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, November 12, 2008

Punca Kegemukkan #1

Saya nak share satu info sihat yang masuk dalam peti inbox email saya.... dulu saya pernah daftar ngan company ni tuk amik tahu tentang dieting yang betul.... lama br dorg reply n send saya info2 yang berkaitan....jadi ilmu bila di panjang2kan dan di manfaatkan bersama lebih barakahnya kan? jadi saya panjangkan kat sini utk pengetahuan kita semua....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hidayah,

Punca #1 - MAKANAN

Hidayah, inilah punca utamanya! Kita tidak akan kegemukan jika
kita hanya minum air kosong dan hirup udara.

Realiti ini sepatutnya kita terima dan tidak boleh disangkal lagi, makananlah
yang membina LEMAK yang berlipat-lipat di badan kita sehingga kita kelihatan
lebih tua dari usia, jalan termengah-mengah, berpeluh tak tentu tempat, sakit
lutut, darah tinggi, kencing manis, malas, berat, tak bersemangat, susah nak
dapat kerja (*sebab diaorang kata orang gemuk ini malas).

Berbagai lagi musibah yang melanda kita yang ada masalah kegemukan. Hidayah, kita kena tahu badan kita sebenarnya perlukan berapa banyak makanan (kalori) dalam seharian. Biasanya, wanita 1800 kalori manakala lelaki 2200 kalori.

Kalau Hidayah kita makan lebih dari kuota 1800 - 2200 kalori ini, maka kita akan naik berat badan sedikit demi sedikit, kerana untuk naikkan 1kg berat badan kita kena kumpul 8000 kalori.

Kalau makanan adalah puncanya, bagaimana kita hendak atasinya?

Caranya,
(1) Cari penganti makanan yang boleh berikan khasiat yang cukup dan kalori yang minimum.
(2) Makan dengan berhemah, kunyah perlahan-lahan, makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi banyak kali
(3) Minum air kosong yang banyak (setiap 25kg berat badan kita perlu 1L air)-dengan minum air yang banyak, kita boleh kawal selera makan kita.
(4) Mula ambil kira berapa sebenarnya kalori yang kita makan dalam sehari.

INGAT YA Hidayah, kita bukannya tidak boleh makan langsung, tapi kita masih
perlu berikan badan kita makanan yang SECUKUPNYA, kerana dari makananlah kita
dapat tenaga dan bahan-api untuk memastikan badan kita berfungsi dengan baik.

Bahan-api tiada = tiada tenaga = badan tidak sihat

Kita jumpa lagi di rencana akan datang!

Ikhlas dari,
Abdul Rashid
CEO/Jurulatih Kesihatan Peribadi
CSC (CyberSlimCenter) Healthcare Enterprise
www.CyberSlimCenter.com

***Tingin nak amik produk ni tapi tak mampu.... so saya wat program diet sy yang tersendiri.... alhamdulillah sy nmpk perubahannya dan kawan2 pun dah sedia maklum.... :) nnt nak wat entry saya dahulu dan saya sekarang.... ada yang nak komen tak nnt?***

10 comments:

UnGu VioLeT said...

info yg berguna kak..

~Cinta Milo Ais~ said...

amalkan diet yg sihat ya kak..jgn sampai menyeksa diri sendiri ok :)

Ad Rifza said...

Info yg amat berguna untuk kesihatan semua...hehe..salam bloggers..

i-chimera said...

saya suka makan byk... tapi tak gemuk jugak. naik lah sikit bahagian perut, tapi buat senaman sikit2... turun balik... hehe

Sufi Idany said...

Mar : sbb akak fikir berguna laa akak pjgkan tuk semua yg akak sayang kat sini....ehehe...

Milo : InsyaAllah berat akak dah byk berkurang milo.... tp lepas BTN that day mencanak naik balik.... huhu

Ad rifza : salam blogger, salam ta'aruf. sila la amalkan dan gunakan info ni sebaik mungkin tuk kesihatan kita jgk.... :D Ad, thanks for singgah.

Abg Chime : erm...org kata dpt pgkat PJK (Perut Jalan Kedepan) eheheh... abg nye metabolisma bdn tinggi kot....abg, lagi2 bettmbah ensom abg bila dpt pingat PJK tu.... org belah sana sure suke...

Miim said...

sy ler salah sorg yg dh kegemukan...
uwaaa...

Mummy Cool said...

guna produk herbalife kan...
heheheehe..... mummy dah cucba yang.. seksa gak.. kena displin bebetul... baru leh jadi..
kalau semangat tu kurang.. susah sikit...

UnGu VioLeT said...

akak.. mar ada tag untuk akak.. nnt dtg blog mar.. ambik and buat yer.. cyg selalu dr mar..

Rashid said...

salam idany,
Saya pernah terbaca satu kajian baru.. salah satu punca kegemukan kerana 'hadirnya perasaan gembira'. Bila kita suka dan senang hati terutama bila dah ada pasangan hidup.. maka kegemukan itu akan bersama-sama kita. Sebabnya..kita tak lagi fikirkan tentang diet dsb. hiks!!!

Sufi Idany said...

Miim:
Kita serupa, punya masalah yang sama.... ehehe :)

Mummy Cool:
Tk mampu mummy nak guna produk tu.... mahal tk hengat.... sy wat program sdiri2 je... btul mummy ckp disiplin diri kena kuat n mntap...kalu tk hancus....

Mar:
ada ek? insyaAllah nnt akak usahakan...

Cikgu Rashid:
yer ke macam tu cikgu? sy lak gmuk sebab suka mkn time tension.... dulu2 tabiat ni lagi teruk, skang je dh bleh control sket2....:D

Bahasa dari jiwa

Aku tidak setegar mentari, megah terang menghias siang. Aku mungkin hanya sejalur pelangi yang menumpang cahayanya mentari selepas hujan berlalu. Aku berubah dalam pelbagai warna, merona ceria penawar buat yang berduka. Rasailah kehadiran ku ibarat kau menatap pelangi sesudah hujan di balik cerahnya sinar mentari.

*********************************************************

Jangan terlalu memuji jika dihati tak pernah memuja

*********************************************************