CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, April 4, 2009

Gajah dan Katak, mana lagi cantik?

Salam semuanya....
Semoga jejak-jejak kelmarin menyisipkan azimat berharga untuk di teladani. Semoga sinar mentari hari ni bisa membenamkan kelam dan suram hari-hari semalam. Semoga pelangi petang semalam tidak mengundang duka meskipun hadirnya cuma seketika.... namun ia tetap memberikan jalur keindahan pada hari yang penuh kalut.

Semakin hari saya di sini, semakin saya betah melangkah, semakin berani, semakin saya dapat biasakan dengan situasi dan keadaan. Bila di hitung hampir 3 bulan di SK Sungai Sengian ini, kasih saya, sayang saya kian menebal, terukir tekad untuk kukuhkan tapak di bidang ini. Profession Keguruan ini bukan pilihan pertama saya, ia mungkin sudah menjadi pilihan ke 13 mungkin juga ke 20 tp hari ini setelah saya amik risiko, bagi peluang, ruang dan masa untuk diri sendiri, saya akui saya mula cintakan profession ini. Dan bila ada org serba salah untuk memilih saya sering katakan "kita tidak tahu kemampuan dan kebolehan kita selagi tidak kita amik risiko untuk berada dalam keadaan dan situasi tersebut" (Setujukah anda dengan saya?)

Entry kali ni ber"title" Gajah dan Katak, mana lagi cantik? erm... jom layan gambar di bawah dulu ek....
jeng.......jeng....jeng....
***
**
*
Kemahiran yang saya ajar adalah Perkataan KVKVK, fokus pembelajaran saya hari itu adalah nama-nama binatang dengan ejaan KVKVK seperti dalam gambar di atas.... dan saya bukanlah seorang guru yang pandai melukis.... selalu saya printout, liminate dan jadilah BBM saya... Kali ini saya nak cuba skill saya melukis, bila saya lukis anak2 saya akan meneka.... ada yang tepat, ada yang sipi2 dan ada yang langsung tidak kena.... :D. Jangan gelak ek ngan lukisan saya itu.... saya sendiri nak pecah perut tahan gelak... hiihhii... ok. Gajah tu saya yang lukis.... Katak tu lak Roffiee yang lukiskan. So, pilih laa ek.... Gajah saya atau Katak Roffiee yang lagi cantik.... :D

dan inilah antara wajah kesayangan hamba hari ini
tiga2 anak Penan. selalu datang sekolah pagi2 tk pernah mandi.
huhuhu... apapun Cikgu sayang kamu semua.

dalam hati ada rindu,
ada resah,
ada pilu,
ada sedih,
balam2 kian hilang namun
semua rasa menyesakkan dada.

**B, i tahu u selalu baca laman hati i ni, i doakan semoga u sihat2 selalu, tak nak u fikir yang bukan2 k.... tk nak u sedih sgt, i faham situasi u skang.... i rindu nak dgr ketawa n gelak riang u b.... u tahu kan b, i akan sentiasa ada untuk u... promise!!**

11 comments:

NuR said...

terharu nur baca entry akak kali ni... huhu!

chimera said...

heh... apesal pulak gambar gajag tu kepala dia je... tak cukup syarat ni.. kena lukis balik semula ni...

Chekgu BaniHassim said...

agak2 diorg selalu kut jumpe gajah nih??
dah tak heran kut...

Safiya said...

standard brape nih

Redynne™ said...

salam sis..
hehe.. nape gajah x de kepala?

lawa katak tu lagi.. jgn mareee...

addyaholix said...

dah tentu saya pilih gajah sufi =)

saya puas bila mampu tengok sufi kembali senyum. saya tahu entry ni ditulis dengan hati yang sedikit berbunga =)

Sufi Idany said...

Nur : konpius akak jap apa yang Nur terharukan? rasanya tak der entry yang beremosi pun kali ni.... huhuhuh

Abg Chime : ala abg ni jgn laa dera ida.... tu je yang mampu.... kalu lawan abg mmg siang2 lagi ida ngaku kalah....

CekguBH : tu aku tk sure laa BH.... tp yang pesti dorg teka btul gajah....hihihih sekurang2nya tekaan dorg tepatkan sekalipun lukisan cikgunya ntah apa2 ntah... :D

Safiya : saya ajar pemulihan, dorang bertiga tu tahun 2.

Kak Reen : tak der kepala ke? rasa mcm ida lukis kepala gajah.... huhuhhu takpe kak mmg katak tu lagi lawa.... eheheeh

Addy : terima kasih Addy sbb pilih gajah yang teruk itu...pndai ek addy jagi ati sya.... hihihihi.
Addy, senyum tapi hati tidaklah berbunga setaman.....

~Cinta Cukulet~ said...

gajah cantik..katak hensem...hahaha..

NuR said...

aish akak.. terharu tak semestinya yg beremosi sedey je tau...
terharu sbb akak dah jatuh cinta dgn profession ni.. juga akak semakin betah di sana demi mendidik modal2 insan dlm keadaan yg lain jika dibandingkan dgn tmpt kita.

cayala akak!!

Sufi Idany said...

Cukulet : gajah tu cantik sbb cikgunya lukis....katat ensem sbb rofiee yang lukis nya.... iye idok cukulet? hiihihih

Nur : erm.... Alhamdulillah Nur semuanya perlu masa.

NuR said...

akak dah buktikan yg akak mampu pergi sejauh ni.. dulu mungkin kita fikir kita takkan betah melalui ujian yg dtg..

masa.. betul tu.! masa yg terus berlalu... byk persoalan dlm kepala ni kak...huhu!

Bahasa dari jiwa

Aku tidak setegar mentari, megah terang menghias siang. Aku mungkin hanya sejalur pelangi yang menumpang cahayanya mentari selepas hujan berlalu. Aku berubah dalam pelbagai warna, merona ceria penawar buat yang berduka. Rasailah kehadiran ku ibarat kau menatap pelangi sesudah hujan di balik cerahnya sinar mentari.

*********************************************************

Jangan terlalu memuji jika dihati tak pernah memuja

*********************************************************