CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, September 7, 2008

Hari-hari yang berlalu.....

Salam.... 1st of all SELAMAT BERPUASA tuk sumer.... lama aku nyelam...bkn tk der apa yang nak aku coretkan kat ruangan ni...sebenarnya terlalu banyak. meyesak2 ruang minda aku ni... tapi mood tak der tambahan lak busy ngan kerja kursus, praktikal dan nak abih.... and so on. aku putuskan nak rangkumkan semua sekali cerita kawan2, sahabat, puasa, merdeka, anak2 murid, praktikal, housemate, cerita hati, dan mcm2 lagi.... tk th aku nak mulakan yg mana dulu.

Istilah kawan dan sahabat dengan erti pengorbanan. (27 Ogos 2008)
Susah aku nak ungkaikan rasa hati yang tersimpan ni. aku simpan rasa ni hingga hari tu bila dia ungkitkan semuanya aku rasa semua rasa hormat, sayang, dan apa2 saja istilah yang berkaitan dengan kawan & sahabat lebur utk dia. sedih nya aku dengan terjahan sms yang bertalu-talu. aku hormatkan dia malah pada aku dia laa kakak.... dulu pernah aku bersandar di bahunya, pernah airmata ni menitis dlm pelukan dia.... tp hari ini bila semua itu tidak lagi meninggalkan kesan pada dia bermakna aku juga tiada lagi bermakna utk dia dan kehidupan dia. since dia kawen, aku hormati privacy dia. aku igt episod menyepi tu tak lama.... tp rupanya berlarutan. aku suka dia timbul mcm dulu2. suka bila dia bertanyakan khabar aku. means aku masih ada dlm ingatan dan hati dia even hanya pada sudut dan ruang tersorok. sejujurnya dulu aku yang selalu memulakan sms ke call ke.... sbb aku tk pernah nak kisah kerana aku suka dan mmg aku mcm tu...tp bila istilah tu lama2 mcm terhakis, dan aku pun tk igt bila, tp saat hati aku berdetik kenapa perlu aku selalu ke depan sedangkan org tk pernah melihat aku mcm mn aku lihat mereka semua.... since that, aku terus stop dr hubungi sesapa saja yang tak pernah nak memulakan. semua jadi mungkin pasal kekerasan ati aku... tp ntah laa kalian nilai laa sendiri.... aku ke yang bertanggungjawab pada keretakan yang kian nyata ini.... lepas kawen, dia terus menyepi. ok aku faham dia nak privacy. dia akan muncul bila ada sst. hari tu setelah sekian lama nyepikan diri.... sms dan miskol bertalu2 masuk hp aku. hati tgh sakit... aku tk berniat nak pick up call dia or nak reply msg2 tu sbb aku th tujuan dia. tp keras mcm mn pun... aku pejamkan mata, reply sms, pick her call.... dia mtk tolong... aku tolong sejauh mn yang kau boleh.... aku dh bagi jalan tuk dia.... aku dh explain semuanya....(lepas tu dia terus senyap n sepi... janji nak dtg jumpa aku aku tp buat2 tk igt jer.....) tp bila tibe2 dia manipulasikan keadaan dan situasi aku geram je nak ty... kalu aku nak suapkan korang makan, tp korang tak kunyah n tak telan, rasa2nya korang kenyang tak dengan suapan aku tu ? for sure tak kan ? dan ni laa yang aku nak tekankan.... aku dah siapkan jalan, aku tunjuk arah, aku korbankan masa2 aku, aku korbankan rasa hati aku sdiri, knp masih tk bleh nak usaha sendiri? knp masih nak manipulatekan keadaan? frankly... hati aku lebur. paling buat aku terkaku.... nilai sms 10sen, pengorbanan yang dia pertikaikan menggariskan satu garis luka di hati aku. sejujurnya aku menangis tuk semua ini.... utk semua pertikaian ini.... utk kekesalan yang berajai hati...
"Mungkin ruang masa yang wujud buat kita lupa pada kenangan-kenangan yang pernah sama kita lorek dan warnakan. Mungkin kebahagian yang melingkari diri hingga terlupa pada rawan hati seorang sahabat"

Merdeka & 1 Ramadhan 1429H.
Aku balik SP. Dah lama sangat tak balik, tak jumpa org2 kat sana. dari umah acha (kenduri kesyukuran mak n ayah nak p umrah) aku ke pudu naik bus balik SP. saja je nak sambut puasa kat sana... rindu kat dorg sumer.... best n rasa diri di sayangi bila balik sana...hahahaha... sebut je nak apa... cepat2 je mak saodah cuba ada kan cth ari tu kak liza sebut pasal kenduri kak gayah dorg wat bubur pulut itam dan2 kecur liur aku. aku cakap jer "best nye kalu bleh makan lama dh tak mkn" mak saodah tibe2 ilang.... rupa2nya g kedai belikan pulut itam n santan huhuhhuhu touching nye.... sama ngan kak liza pun... abg art sama gak.... terima kasih menerima diri ini seadanya.... enjoy the picts below.

Mak Saodah n Kak Ani dengan kerja seharian tuk sara idup....
kopek ikan bilis RM1.5/kg

Iema...tolong tok n mak dia kopek bilis....
hari2 tk keja bleh laa eima tolong tok.

buah melaka tuk berbuka .... aku yang wat.... kuikuikui

Juadah berbuka 1 Ramadhan 1429H.. paling besh kerabu kerang resepi kak liza....
besh laa.... aku tk pnh wat kerabu macam kak liza wat tuh... masuk belacan,
n beras goreng.

udang harimau.... rm10/5ekor. murah giler kan....
ni aku wat smbal mkn tengahari 31/08/08.

kak liza... tak reti duk diam. penat abg art kejar
at last u won her abg art!!


Cerita Itik Kering.

huhuhuh... kelakar tak... tibe2 kami kat umah 5-10-3 dapat satu istilah baru.... itik kering. bulan poser lak tu ilham datang... ntah laa ngan itik kering ni aku pun tak reti laa nak explain kan.... mmg org2 sana pangai lebih kurang sama jer. aku dr awal2 dulu lagi dh meluat ngan itik ppuan ni.... aku mmg less commucation ngan dia tp wani n mc ja suka nyakat aku bila aku talk pasal politik mesia jadi mcm kawan karib la lak.... huh!!! tk der nye sampai kawan arkab... aku tk amik th pun pasal dia.... lantak la... tp lately pangai kering dia tu makin jadik2. hampeh btul. mcm tk der perasaan jerk itik ini. sakit ati wey.... yg dia kedekut...yg org nak guna... brg2 dia, pggn mgkuk, sudu, garpu, mug n sumer2 yang ada cop itik kering sumer kat gerobok paling atas sekali...tahu laa itik ni bukan itik katik.... kami2 sumer ni yang katik so dh tinggi2 macam tu tk der laa kami2 nak panjat amik.... berkira tak hengat dunia. mcm kat umah ni dia sorg jer ada. kedekut nak mampus.... rasa nak je cakap kuat2 kat tinga dia... kalu nak idup sorg2 mcm tu... g laa kat banjaran croker sana ke, or kat pulau pemanggil ke.... hukhukhukhuk.... (tak baiknya ngumpat di bulan yang mulia lagi penuh keberkatan ini, semoga Allah ampun kan doa kami2 yang teraniaya ini.....Amin)


Praktikal; makin hujung2 nak abih ni...aku makin stress.

praktikal kat SKBTS masuk minggu-minggu terakhir... ada 3 mggu jer lagi.... makin hari aku makin stress. Lecturer awal2 dulu tk nak datang akihr/ujung2 ni lak jadi pilihan dia... plak tu dlm masa singkat nak aku change... at least bg laa masa.... kan kalu dia dtg awl2 bimbing btul tk der laa aku rasa tekanan mcm ni... paling wat aku tension suka mcm compared kan aku ngan Reega. bleh byg tak.... isnin dtg, selasa guru pembimbing, khamis datang lagi..... minggu berikutnya mcm tu gak.... selasa, rabu, khamis... direct dtg.... tension tk hengat aku.... last 2 weeks.... 2 kali laa aku bazirkan airmata ni.... tension nyer pasal..... kalu dulu2 dia dtg bleh laa nak compared ni tk ari komen esok nak tgk yang perfect.... boleh ke?


Buka poser ngan hosemate @ Satey Kajang Hj Samuri

5 Sept 2008 - Jumat pakat2 ngan kak finfin, wani, mc ja nak buka puasa kat luar... tmpat yg di persetujui kajang.... Satey Hj Samuri..... dh ler kuar dekat kul 630 dah.... ni sebab elaun tk kuar laa... kalu tk awal2 lg kami kuar..... mula2nya salah jalan...terikut jalan jauh.... mklum ler mana laa aku penah drive sdiri ke kajang...selalu org bawakkan... kali kena laa edah sendiri nasib ja n wani familiar ngan area2 situ. akibat salah jalan... kami buka poser dlm keta... nasib baik aku bwk kurma...kalu tk pakat telan liur la... smpai sana solat dulu then makan.... order tk hengat dunia... sumer nak mkn, ayam, daging, perut n hati.... aku bleh abih takat 8 cucuk je, wani n ja pun lebih krg aku je.... kak finfin laa juara.... (dia tk pe laa ada hantu belaan...ahahahaha just kidding sis...) the rest... sedekah kan kat idham dengan persetujuan semua. time2 nak balik tu idham n kwn2 kolej dia masuk...tk sngka lak... jumpa bdk tu... kt kg bkn tegur sgt pun nenek tu radio n tv3 buruk kat kg aku... aku hangin ngan nenek dia tu dr aku form 2 lagi.... tgk muka pun aku tk leh... (sesi ngumpat lagik ni aku ni...)

herm... citer pasal puasa dan berbuka ni 1st day puasa tu je aku makan nasik tu pun sebab kat SP n aku nak makan kerabu kerang tu.... lepas tu smpai ari ni aku tk amik nasik lsg.... paling2 pun sudu yang ja or wani jek.... tu pun takat sesudu je... target nak turunkan berat badan huk3. dulu b4 aku mula dieting ni.... berat aku over 84kg, skang ada 72kg.... aku aim raya berat aku 65kg.... dpt tak korang rasa.... ? aku just target je.... tk th laa dpt ke tak..... ari tu amik baju batik, tailor aku amik ukuran baru tuk baju raya... kak sal kata takut geleber/besar nnt tk leh pakai.... huhuhuhu . selalunya tuk berbuka aku beli mkn2 hasil dr soya spt tauhu sumbat (2 ketul) & tau fu fah, sayur cmpur, & ikan bakar di igtkan....without rice ok. :-D. sahur lak... aku amik roti wholegrain ngan serunding or honey. selebihnya air suam.... punya laa seksa tiap kali sahur nak kena abihkan air suam 5 mug.... (mug aku tu bleh muatkan +- 400ml so aku paksa diri tuk teguk -+ 2liter)

penat dah bercerita.... enjoy the picts....

kak finnah, wani, ja n aku...

yang kami makan tp tak dpt diabihkan.....
untung idham n kawan2 dia...

ngan yusfaiza... owner of Persona yang aku drive....

ni lak persona yang menghiasi ruang makan kat situ...
aku tgk ada byk benda2 lama yg di gunakan utk
mendecoratekan restoran tu...
ada beskal tua, vespa buruk, beca...
penuh ngan memori n sentimental value...

sehingga bertemu lagi..... dengan salam.... ma'assalamah ila lliqa'.
selamat meneruskan puasa, selamat terawikh, semoga Alquran alunan lidah kita yang berpuasa.... semoga kita semua beroleh keberkatan dan 'inayah DIA.

No comments:

Bahasa dari jiwa

Aku tidak setegar mentari, megah terang menghias siang. Aku mungkin hanya sejalur pelangi yang menumpang cahayanya mentari selepas hujan berlalu. Aku berubah dalam pelbagai warna, merona ceria penawar buat yang berduka. Rasailah kehadiran ku ibarat kau menatap pelangi sesudah hujan di balik cerahnya sinar mentari.

*********************************************************

Jangan terlalu memuji jika dihati tak pernah memuja

*********************************************************