CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, March 22, 2009

Dingin air Sungai Sengian....

Salam buat semua yang masih teguh di bumi Allah ini, anda yang makin kukuh mengukir tapak di mana jua kalian berada... doa saya semoga yang terukir itu mampu menyenangkan hati dan melakarkan bahasa indah dengan kemampuan kita untuk mentafsir semua yang terjadi.

Balik dari Mukah, saya bersendirian kat Sungai Sengian.... malam-malam saya setia di temani Awie, bunyinya yang bising menenangkan rasa takut saya, menghilangkan kesunyian dan kesepian yang merajai ruang. Terima kasih Awie....

Siang saya bertapak kat sekolah, ada Nor, ada Lamba (PPM Prasekolah), ada kakak Elizabeth (cleaner skolah)... sambil saya wat kerja bleh gak borak-borak, macam2 citer yang kuar.... ada gak laa anak2 penan dan iban yang bertandang, mintak nak main congkak la, cheess la, mcm2.

Petang Rabu tu Suzie (ex-SK Sg Sengian) dtg bisik kat telinga saya,
Suzie : "Cikgu ikut kami joging nak"?
Saya : "Joging ? kemana?"
Suzi : "Sengian laa... ada sungai nnt kami bawak cikgu g sungai"

Malas nak terus bersoal jawab saya angguk je...

Saya : "530 kita g, cikgu nak solat dulu.."

Alkesahnya dorg setia menunggu nak bawak saya g joging...ehehehe...
Sampai je kat sungai tu dorg (Suzie, Alicia, Alisa, Abbennet, Atan dan Boy) terus terjun sungai.... bingit sunyi petang itu dengan jerit dan teriakkan mereka semua.... jenuh mereka ajak saya... saya lak konon2 tk nak la... huhuhhu tp dalam ati tingin bangat you nak rasa sejuknya air sungai tu... eheheeh lam ati saya bisik sendirian.... herm.... esok ajak lagi laa dorg ni dtg sini... eheheh.

Jadi esoknya seperti di janji, 430pm dorg sumer dan bertenggek kat tangga sekolah. janji kul 530 tp tk sabar punya anak2 iban ini nak mandi sungai..... kul 445pm saya off laptop, naik solat jap then menapak bersama mereka... kali saya bawak towel eheheeh mau mandi sungai.... teruja sangat... :D


tgk laa aksi2 stunt, Abbenet dan Atan.... jerit Alicia menerpa stiapkali di usik.... dan saya tenggelam bersama keindahan rasa itu.....

sejuk air yang menerpa, menghilangkan panas di hati....
deras deru menyapa lalu menghilangkan sedikit resah,
suara jerit anak2 iban ini menghilangkan saya
dalam keriuhan hati yang berbahas tentang sesuatu....

4 comments:

amirul said...

Salam,
Seronok juga sesekali mandi sungai...

UnGu VioLet said...

wow.... bestu tue kak..

Sufi Idany said...

Amirul : salam....terima kasih berkunjung balas.... best la.... igt time kecik2 dulu je mandi parit time banjir...eheheh

Mar : jom laa Mar join akak....

narnia mat said...

lama x mandi sungai...huhu best nye...

Bahasa dari jiwa

Aku tidak setegar mentari, megah terang menghias siang. Aku mungkin hanya sejalur pelangi yang menumpang cahayanya mentari selepas hujan berlalu. Aku berubah dalam pelbagai warna, merona ceria penawar buat yang berduka. Rasailah kehadiran ku ibarat kau menatap pelangi sesudah hujan di balik cerahnya sinar mentari.

*********************************************************

Jangan terlalu memuji jika dihati tak pernah memuja

*********************************************************