CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, December 22, 2008

Suka atau duka tetap yang terindah.... itulah kenangan.

Assalamu'alaikum......
Cerita saya bakalan ke Sarawak masih hangat.... dan kepala saya sendiri tgh ber"ding dong". byk rumors lak... gitu gini begitu begini.... jadi saya tidak mahu terus menyesakkan kepala... jadi sy tinggalkan dulu cerita ini kerana yang pasti pada tarikh yang telah di tentukan saya pasti terbang jua ke sana. :D

Semalam saya amik kesempatan tuk selongkar segala khazanah yang ada dalam bilik saya yang makin semak... nak kena sort out balik.... kalu yang tinggi nilai sentimentalnya saya simpan lagi.... kalu yang dh rasa lapuk n ingatan padanya pun kian pudar adalah baik saya musnahkan dari terus memenuhkan kotak biru di sudut katil.... huhuhu.

Akhirnya..... yang tinggal....
antara yang tinggi nilai sentimentalnya dlm diri saya....
cebisan2 kertas tu adalah untaian kata2 yang saya garabkan. dulu zaman belajar suka sgt conteng ujung buku / nota .... jadi tu yang kena koyak jadi cebisan2 cenggitu.... ada surat dari si camar, salinan surat saya buat si camar, kad raya yang camar bagi, koleksi puisi hasil kosong minda saya, 3 biji diari yang mmg terkesan di hati saya dan ada beberapa pucuk surat yang saya cuba simpan lagi.... antara yang sy tak sanggup nak jadikannya abu kenangan.
ni lak... surat2 lama yang saya fikir dah wajib tuk saya leburkan. Antaranya surat2 si Left. Muda TLDM, Kad raya yang sy dpt dr sahabat2 yang dulunya dekat di hati....kini kian menjauh mungkin kekangan masa meninggalkan kenangan dalam ingatan. beberapa keping kad utk Crustacea yang tak pernah smpai ke tangannya, Kad Beday tuk Crustacea n beberapa lagi yang saya fikir saya perlu luputkan dan jadikannya abu.... semoga semuanya akan kembali menjadikan saya seorang yang baru. Sayang tetap sayang..... tp, smpai bila saya harus hidup terus dalam kenangan yang sakit ini?
Hasilnya.... yang berjaya saya lupuskan.... hehehe.
yang mcm kain baju itu, sememangnya hak milik saya.... baju2 lama yang dh expired. baju2 zaman kegemilangan lemak kat badan saya.... jadi semuanya dh tak leh pakai.... so kita lupuskan dia... :D

Bila ada org bertanyakan saya, kenapa jauh ke Sarawak?
Saya jawab.... bukan saya pilih tp hati saya inginkannya.....
Kenyataannya saya tak buat pilihan ke Sarawak.
Hati saya sakit bila ada yang kata saya melarikan diri.....
Ah... senang sungguh lidah membaitkan kata,
sedang hakikatnya kamu tidak pernah kenal
akan diri saya yang sebenarnya....
jadi jaga lidah anda.

10 comments:

mummycool said...

semua tu ada sentimental value nya sendiri... semuga dany tabah di tempat orang ya yang...

Chekgu BaniHassim said...

gile byknye bahan hapus kire...
bulih buat kedai bandel nih..hahah

btw, tabahkan hati, prepare mental dgn ape yg akan dihadapi.
dah bukan rezeki cikgu nk menabur bakti di sini...
bulatkan azam, nekadkan hati... :)

Miim said...

banyak nyer harta karun yg kene lupus...heh.
slmt bertugas di tempt baru, kuatkan smgt & azam, insyaallah Allah akan permudahkan.
Kwn2 sy ramai mengajar di pdlmn sbh srwk, mula2 x suka, tp dh sthn masing2 x nak balik smnjg. Anyway, awak kene posting kt daerah mana?
Apapun, jaga diri baik2 ye. Hati2 dlm bergaul. Sy teringat kisah sorang kwn yg terbunuh di pdlmn srwk...sedih sgt...

i-chimera said...

eh.. baju2 tu kalau bagi kat org yg memrlukan pun bagus jugak kan.

dulu saya ada satu kawan (cikgu jugak) yg kena posting kat sarawak... memula tu dia sedih bukan main lagi... tak nak pergi... tapi sekali bila dah sampai sana, bila dah cukup masa kena transfer balik ke semenanjung mulalah tak nak balik... sedih.. berat hati (org kata dia kena bomoh dgn awek sarawak.. kah kah kah kah)... hehe..

pergi dulu... apa2 perkara pun yg kita buat, yg paling berat adalah masa permulaan.. masa langkah pertama... pastu langkah kedua kita akan lebih stabil.. langkah ketiga, ke4 dan setrusnya... semuanya akan mudah dan seronok... org kata alah bisa tegal biasa...

pada saya baiklah mengajar kat sarawak dari mengajar anak2 org kaya kat kl tuu... heh

MAZEMIE MAZ said...

Jangan peduli cakap orang,
asal kitak sakiti hati orang.

Sufi Idany said...

Mummy : yer mummy terlalu tinggi nilai nye pada ida.... erm thanks... doa2kan semoga saya tabah n cukup kuat kat sana nnt....

CekguBH : huhuhhu sbb terlalu byk laa nak kena di hapus kirakan.... dah tk der nilai lagi... eheheh
sya dah bersedia Cekgu.... insyaAllah saya akan cukup kuat.

Miim : Miim terima kasih bg saya semangat. sememangnya saya bersedia.

Abg Chime : ida setuju ngan abg better ngan anak org asli dr ngajar anak doktor ke engineer ke... huuhuh mmg tk mtk KL pun ri tu.... :D

Mazemie : yup... hati kita milik kita ... :D

addyaholix said...

jauhnya sufi pergi!
walaupon jauh tapi mungkin kita dekat disini. maksudnya dalam arena penulisan ni =)

Sufi Idany said...

Addy : jauh itu kan jarak jer.... di maya ini kita tidak pernah jauh dan terasing.... :)

suara said...

Salam Ida,

Kak su dapat tahu yg sepupu kak su pun kena hantar jauh gak. Sabah atau Serawak, kak su tak ingat.

Surat-surat lama.... ada yg dah buang dan ada yg kak su masih simpan sampai sekarang. Surat-surat hubby zaman kami sekolah dulu, ada satu kotak. Sentimental sungguh... seronok baca dan mengenakan dia... kekeke

Apapun, moga Ida bahagia mencorak pengalaman di sana.

@LiYaNNuaR said...

takpa... segalanya telah dihapuskira... so.. segarkan minda... apa pun... selamat btugas di sana ye...

Bahasa dari jiwa

Aku tidak setegar mentari, megah terang menghias siang. Aku mungkin hanya sejalur pelangi yang menumpang cahayanya mentari selepas hujan berlalu. Aku berubah dalam pelbagai warna, merona ceria penawar buat yang berduka. Rasailah kehadiran ku ibarat kau menatap pelangi sesudah hujan di balik cerahnya sinar mentari.

*********************************************************

Jangan terlalu memuji jika dihati tak pernah memuja

*********************************************************