CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, October 10, 2008

Cerita tentang hati...

Akhir-akhir ini since raya that day, saya banyak di hidangkan dengan cerita-cerita tentang hati & kekecewaan dari kawan2. Saya pun tak tahu nak cakap macam mana.... semalam bila saya wat entry tentang Rumput dan Kasih Sayang... saya rasa ada kebenarannya. bila kita terlalu memilih yang terbaik... kelak kita tak akan dapat apapun.


"Kasih sayang yang di uji kesetiaan, kadang2 impian bukan lagi harapan untuk kita pegang dan lakarkan dalam kanvas hidup ini. kadang2 kita kena terima terima hakikat dan belajar untuk menelan pahitnya sebuah kekecewaan. Ajar hati untuk tabah tidak semudah tidaklah semudah kita menggangtung kan bunga harapan, juga tidak semudah lafaz kata yang kosong jika kita tahu apa itu kelukaan."

"jangan di nafikan apa kata hati kerana itulah sebenarnya yang kita inginkan. Bila kita berdepan dengan pilihan, kita akan memilih apa yang paling berkesan di hati dan begitu dekat dengan jiwa kita kan ? Aku hanya ingin mengingatkan, dalam mencari cinta, mencipta sayang dan rindu dalam hati, jangan sampai kita biarkan hati kita terluka lagi. Pilihlah orang yang mana cintanya tidak akan melukakan kita"

antara sms2 yang saya hantarkan bila dapat th tentang keputusan yang asrul amik. even saya tidak lah begitu mengenali asrul namun sy dapat rasakan kecewanya dia dengan keputusan yang di ambil. dalam dia saya berdoa semoga lelaki itu mampu menerima keputusan ini sebagai ketetapan dan melihat semua dengan redha.
**p/s : asrul maafkan aku... buat cerita tentang kamu.

malam tadi.... sy di sapa oleh kak yati.... lama tak berchit chat ngan dia... dulu sy byk mengadu hal dengan nya. dia sering bagi sy alternatif b4 sy mengambil apa2 keputusan. tadi saya jadi seorang pendengar yang begitu baik tuk kak yati.... ternyata dia juga dalam dilema dengan karenah suami. dia hanya bertahan demi anak2 yang masih tidak mengerti apa itu hidup. dan saya yakin itulah benteng kekuatan seorang wanita bila berdepan dengan karenah suami... bila kak yati bertanya pada sya, apakah mungkin suaminya ada affairs kat luar yang bleh di jadikan punca segala tingkah yang nyata jauh berbeza.... saya terkedu dan tidak mampu untuk mentafsirkan ini sebagai kecurangan dalam rumahtangga. sebagai seorang kawan sy hanya mampu menadah tangan semoga kak yati terus tabah dalam merentas liku2 kehidupan yang nyata kian merumit dengan kekuatan wanita yang menipis.

sebelum ini juga saya berdepan dengan kekeliruan seorang teman dalam membuat pilihan tatkala di hatinya ada dua nama. dia perlu membuat pilihan yang terbaik. masing2 punya kekuatan dan kelemahan masing2. saya hanya mampu memberi pilihan jalan untuk dia pandu hatinya dalam membuat pilihan. dalam atinya ada unsur kasihan dan sayang. dua unsur itu yang kian menyerabutkan mindanya. dan hakikatnya unsur itu lah yang meninggalkan kesan di hati saya dulu. dan awal pagi td...."kak ida, saya dan putus dengan si A" dalam sisa sendu yang masih kuat dia dtg dan bagitahu saya. bila saya tanya apa dia yakin dengan keputusan yang dia ambil.... dia hanya sekadar mengangguk dengan tangis dan sendu silih berganti. saya kehilangan kata. akhirnya, saya membariskan kata... "kalu dah yakin itu pilihannya, jangan la menangis lagi... buangkan semua rasa kasihan tu..." saya sebenarnya hilang kata untuk menenangkan nya.


kenapa saya bercerita panjang lebar tentang kekecewaan dan kelukaan orang lain ? sedangkan hati saya turut berlagu duka.

11 comments:

zamz said...

betul gak tu..jgn terlalu memikir yg terbaik sehingga terlupa nikmat yg sedang kita nikmati

Sufi Idany said...

qt zamz... kdg2 dlm mencari yang terbaik kita sebenarnya terlepas peluang untuk memilikinya

nordee said...

memahami duka orang lain..mungkin dapat mengubat duka di hati...:D

Sufi Idany said...

Kak Nordee...
mungkin kita akan belaajr sesuatu dari pengalaman dan duka orang lain kan ?

Rashid said...

Sukarnya dalam mengenali dan memahami hati...

i-chimera said...

menharapkan yg bterbai, samalah mcm mengharapkan yg sempurna - tak kan pernah dpt memiliki yg sempurna sebab tidak ada satu perkara pun yg sempurna kecuali Allah..

Honey Bee said...

Kita sering mengharapkan kesempurnaan...
hingga terlupa ketidaksempurnaan itu adalah kehidupan...

Sufi Idany said...

i-chimera ;
mmg hakikatnya Allah yang sempurna dan kita manusia tiada yang sempurna... mencari yang terbaik2 hingga terlupa kita pun tidak sehebatmana kan ?

tq; kunjungan balas i-chimera, really appreciate it...

Sufi Idany said...

honey bee ;
1st of all thanks tinggal kan jejak kat lama saya ni... eheheh btul tu setuju.... kita mncari kesempurnaan hingga kadang kita terlupa kita sebenarnya tidak sempurna...

saya tidak sempurna tp sy mencari seseorang tuk menyempurnakan kehidupan ini... hihihi :D

is there some1 for me? ngeh2

Azwani Shaari said...

Ditujukan untuk org yg terlalu mencari kesempurnaan:

Mengapa tidak kau bercinta saja dengan dirimu yang mempersona, terpesona, ku bahagia dengan cela ku...

uhukkkkk..uhukkk

Sufi Idany said...

cik wani :
hakikatnya yang mencari kesempurnaan itu juga tidak sempurna diri nya...
kerana hanya kita semua tidak sempurna dan kita saling melengkapi untuk kesempurnaan diri dan hidup.... btul tak ?

Bahasa dari jiwa

Aku tidak setegar mentari, megah terang menghias siang. Aku mungkin hanya sejalur pelangi yang menumpang cahayanya mentari selepas hujan berlalu. Aku berubah dalam pelbagai warna, merona ceria penawar buat yang berduka. Rasailah kehadiran ku ibarat kau menatap pelangi sesudah hujan di balik cerahnya sinar mentari.

*********************************************************

Jangan terlalu memuji jika dihati tak pernah memuja

*********************************************************