CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, May 8, 2009

Takutkan KEBENARAN....

Salam....
Saya kembali menyapa pada laman hati ini.... rindu untuk saya menulis membuak-buak rasa. Tidak sama bila kita bercerita pada telinga seseorang dengan meluahkata untuk tatapan semua. Apa yang datang pada saya dalam bentuk yang berbeza sekali. Semoga perjalanan ini di berkati Allah swt.

Saya masih ingat ada hutang yang ingin saya huraikan di laman ini. Pernah saya buat entry dengan title "Apa yang paling anda TAKUT?" ada beberapa yang setia memberi komen dan pendapat untuk saya dan saya tidak ingin menafikan komen dan pendapat tersebut. Thanks to Acha, Abg Chime, Opah & Ad. Hakikatnya semua orang punya ketakutan masing-masing. Yang membezakannya hanya apa yang mereka takutkan. Ramai orang takutkan kematian, takutkan Allah swt, takutkan pembalasan hari penghabisan, takutkan kehilangan, takutkan kesunyian, takutkan kesepian, takutkan ketinggian, takutkkan air, takutkan kegelapan, dan macam2 bentuk ketakutkan yang saya dapat bila saya ajukan pertanyaan ini.

Pada awal2 saya kenal dia, dia pernah ajukan pertanyaan yang sama pada saya. Saya bgth dia, saya takutkan kesunyian dan kesepian sebab saya dah lemas dengan sunyi dan sepi yang melatari kehidupan saya. Saat saya teringat sepatutnya saya takutkan Allah kerana saya tidak dapat lari DIA walau setinggi mana gunung saya daki, walau sedalam mana laut saya terjun untuk sembunyikan diri, saya ubah jawapan saya, saya bgth dia saya takutkan Allah, takut tulah-tulah dosa tidak di ampunkan DIA, takut balasan atas semua kesilapan dan dosa lalu. Dia gelakkan saya..... katanya terlalu klise, terlalu tipikal..... semua org takutkan Allah, selagi seseorang itu beragama.....tahu buruk baik, tahu adanya dosa dan pahala. Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang, Maha Pengasih.... bersihkan hati dengan istigfar sebanyak yang mungkin.... hati akan tenang bersamanya....

Saya diam, cuba mencari apa yang sebetulnya dia cuba dan ingin sampaikan pada saya.... ramai orang takutkan KEBENARAN. setujukah saya dengan pernyataan itu? secara peribadinya saya juga takutkan kebenaran.... takut untuk bercerita tentang sesuatu yang hak. takut untuk menerima apa jua persepsi orang pada saya dengan kebenaran yang di buka. takut untuk melihat penerimaan orang pada saya selepas mereka tahu kebenaran itu. Dan sebab asasnya pada kebenaran juga lah saya rahsiakan kisah calar saya pada orang yang banyak membantu saya mencari jati diri, orang yang menjadi mata dan telinga saya, juga kaki dan tangan saya. Dan orang itu seringkali menjadikan saya tong sampahnya dan saya sendiri sedia untuk menerima apa jua bentuk perkongsian darinya. Saat kemarahan menghambat, saat hatinya calar terluka, saat kecewanya dia pada sesuatu, saat pilihan ada di depan untuk di pertimbangkan, saat keputusan sudah di pilih, dan senyum saya untuk menerima semua itu darinya. orang itu tahu saya sentiasa ada untuk dia...melayan saat jiwanya kacau, gelak jika itu kebahagian buatnya. Orang itu tahu cover tong sampah saya sentiasa terbuka untuknya. (Entry ini bukan untuk orang itu sebenarnya...hanya selingan penguat pada cerita saya kerana orang itu sentiasa hampir dengan saya.... erm nak tahu sapa orang itu?) :-) Alhamdulillah.... orang itu tidak pernah kisah jika saya perlu berahsia padanya.... katanya kita punya hak untuk memilih sesiapa yang layak dan sepatutnya untuk kita kongsikan sesuatu. Dan kenyataannya, saya memilih untuk kongsi dan ceritakan pada si dia saya. Hairan dan pelik sebenarnya.... tapi takdir Allah datang dengan sebab.

Saya tanyakan dia, dengan kebenaran yang dah saya jelaskan pada dia, kenapa dia masih nak menemani saya setiapkali mentari silih berganti bulan? Setiap hari yang saya ada, adanya dia untuk menemani saya. "Saya seorang yang menghargai kebenaran." masih terngiang-ngiang di hujung telinga saya jawapan itu. Katanya seseorang perlu mempunyai keberanian yang jitu untuk membuka satu bentuk kebenaran seperti saya. Ada ucapan SYABAS untuk saya dari dia.... masih saya simpan dalam inbox hp saya. (hihihihi).

Setujukan anda dengan pernyataan saya kali ini. Ramai dari kita takutkan kebenaran kerana selalunya yang benar itu pahit, yang benar itu perit, yang benar itu sakit, yang benar itu berduri, yang benar itu memalukan, yang benar itu racun untuk di bongkarkan.... Dia sambung lagi.... tak ramai parents yang boleh mengaku anaknya seorang penagih dadah, atau anaknya berkelakuan tidak baik, tak ramai isteri/suami boleh menerima dan mengakui kebenarannya bila pasangan curang.... dan banyak bentuk kebenaran yang sukar untuk di tegakkan dalam hati manusia yang penuh rasa tidak percaya. Sekiranya ada yang tidak bersetuju atau tidak dapat menerima olahan kata dari saya, saya susun kemaafan.... ini sekadar perkongsian saya dan dia. Ini sebahagian dari gula-gula batu untuk kehidupan. Satu dari penawar untuk membentuk minda saya yang lebih positif.

Suka untuk saya ulaskan di sini, apapun yang berlaku dalam kehidupan kita serahkan pada ketentuan Allah swt, sebaik-baik perancangan kita lebih baik lagi percaturan dan perancangan Allah swt untuk kita hamba yang bersifat dengan sifat lemah. Dengan gula-gula batu dan penawar ini saya belajar untuk berserah diri pada Allah..... sepenuhnya.

Beban tugas kian bertambah.... sesak sebenarnya
Namun saya menerimanya dengan asas mereka percayakan saya
sekali pun ada ketikanya saya tidak punya keyakinan untuk perform
sebaik yang mereka harapkan.
Semoga Allah memudahkan jalan untuk saya.
Semoga Allah mudahkan jalan untuk dia sama.

7 comments:

NuR said...

oh akak....
entry akak ni buatkan sy terfikir tentang kebenaran yg kita tak nmpk.. huhu....

SHIMI said...

MOGA KAMU TABAH
TABAH MENGAJAR KITA ERTI KEBENARAN YANG HAKIKI

amirul said...

Salam sufi,
semoga hidup kita ada keberkatan
Allah sentiasa menguji umatnya
apa2pun berserah tabah hadapi ujian hidup kerana pejalanan kita masih panjang...

P/S: Selamat hari ibu...

Sufi Idany said...

Nur : Kebenaran satu yang mengerikan....seringkalikan kita cuba nafikan sst yang benar.... naluri manusia biasa....

Shimi : Terima kasih Shimi, smoga saya terus ampuh..... untuk merempuh kebenaran yang ada....

Amirul : Terima kasih... ops.... thanks for the wish... blum layak menerimanya lagi.... tapi i wish to be a mom.... 1 sweet day...

narnia mat said...

salam sufi idany,

aku pun takut pada kebenaran & juga kehilangan...

walau apa pun kebenarannya, satu je aku nak mu tahu..AKU SAYANG KAMU SELAMANYA...kita kentut & taik selamanya...

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,性愛

蔥油餅Jon said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

Bahasa dari jiwa

Aku tidak setegar mentari, megah terang menghias siang. Aku mungkin hanya sejalur pelangi yang menumpang cahayanya mentari selepas hujan berlalu. Aku berubah dalam pelbagai warna, merona ceria penawar buat yang berduka. Rasailah kehadiran ku ibarat kau menatap pelangi sesudah hujan di balik cerahnya sinar mentari.

*********************************************************

Jangan terlalu memuji jika dihati tak pernah memuja

*********************************************************