CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, February 22, 2009

Cerita tentang sedikit kesusahan dan Sabtu yang relaks buat saya....

Salam berhujung minggu untuk semua.
Saya ada kat sekolah ni saja mintak pegang kunci niat dihati nak bertenet sambil nak siapkan presentation sempena lawatan dari rombongan pegawai kewangan KPM Putrajaya yang akan bertandang ke SK Sungai Sengian ni pada 1 Mac 2009 (Ahad) - tak pelik ke dorang ni nak dtg ari minggu.... ni agenda sampingan je kot. GB minta saya wat powerpoint presentation ttg sekolah dan penghayatan visi dan misi sekolah. Alhamdulillah.... hampir selesai. siap utk di persembahkan pada mesyuarat pagi nnt.

Sebenarnya saya mahu kongsi sedikit kesusahan yang menguji bila hujan tidak turun di bumi Sg Sengian ini. Seksa dan deritanya kami-kami rumah atas yang merasa. bila tak ujan air simpan dari tangki mula menyusut. hingga ari ni dah 2 mggu tak ujan. ada ujan 2 ari lepas n malam tadi tp tidak la selebat yang saya harapkan...apapun bersyukur rahmat Allah. dan bila tak ujan, Cikgu Tucho Ak. Changkak akan on kan telaga tiub dan pam/alirkan ke semua tangki yang ada.... malangnya kami di atas sana, air dari telaga tiub itu tidak pernah smpai ke tangki kami. jadi konklusinya saya n yang lain terpaksa meng'exercise'kan diri mengangkut air dari bawah ke atas dengan menggunakan botol mineral kosong 1.5liter. pernah saya angkut 18 botol 4 kali ulang alik.... fuh...benar-benar mencabar keperempuanan saya. kadang bila tk larat sangat panggil je budak2 iban n penan ni tlg angkut. upah la dorg 50sen ke kadang rm1.. tu je laa cara nya. kesusahan yang sedikit ini banyak mengajar saya untuk lebih berdikari dan bersyukur.

Sabtu yang semalam saya tidak kemana-mana ada je bertapa di rumah. 530am dah celik mata, usai solat cadang nak layan mata tp tahu la mata ni tk mo lelap.... si awie suka ganggu (saya dh register nama tuk cicak besar yang mengganggu itu, lately kerap lak dia bbunyi 'ok...'oook....o'oook... mcm tu laa lebih kurang bunyinya tp kuat yang amat.) malas nak pujuk mata tuk lelap saya mulakan aktiviti saya.... mlm tu ujan....jadi sy ada tadah tong kat pancor yang boc0r kat bawah umah.... saya mulakan dengan kemas bilik, bahagian dapur, kemas mini bar saya, lap dapur masak saya, siram tanaman, mop ruang tamu n bilik saya.... and last basuh towel n telekung semayang. huhuhuh..... tamat laa aktiviti dalam 9 pagi, then berbekfes ngan bancuhan oat+anelene relaks smbil baca majalah rapi.... wah....kat bintulu harga rapi mencanak ke RM6.20 kat smenanjung RM4.00 je. beli gak sbb mmg nak baca. huhuhu.

jom relaks dengan bahasa dari gmbar yang saya uploadkan ini.

ini lah katil utk saya beradu...saya sengaja tmbhkan kotak2 sbg alas sbb sakit belakang bila tidur, tilam yang saya beli dulu nipis sesangat....terasa tulang katil kat badan saya.... so far igt nak beli satu lagi tilam tp tak th lagi bila.... gaji ri tu saya dh byk berbelanja untuk mencipta keselesaan kat sini

hah...ini laa yang saya maksudkan berbelanja... saya beli dapur masak, n mini bar tu. itu sbg keperluan saya kat sini...tk larat nak telan mknn dlm tin. ni ruang dapur saya..... gmbr serangga itu lak mereka yang dh mati dari ceruk dapur saya...ari2 kena sapu. dorg ni suka masuk n mati dlm umah... kumbang besar pun ada, yang kecik tk yah citer la....

...dan inilah stok simpanan air saya.... baldi merah n 2 yang kuning tu saya lah tuan punya.... org lain satu baldi je....dorg tu sumer kedekut....sayang nak kuar duit.... saya lak jenis pk utk senang n selesa. biar laa org nak kata saya selfish pun sbb sy dh byk consider dgn mereka sumer. meja letak mini bar n susun botol air tu saya upah si bisu Yau buatkan utk saya.

ini lah kebun mini saya. saya benihkan kangkung dan bayam. sebelum ni sy tk pernah berkebun pun kat sini saya belajar mcm mn nak survive. bekas tu adalah pancor bocor yang Yau dh ganti kan. saya potong isi tanah n letak kat tangga belakang. nak terus berkebun atas tanah sy khuatir sbb a****g n b**i selalu dtg melawat. Kangkung tu dah nmpk tumbesarannya. Bayam je mcm lambat sket...mungkin mmg lmbt kot bayam nak besar. tak kesah la.... janji berhasil.

punya laa saya sayang nak guna air dari baldi yang di simpaoleh n dan sbb tk der baldi lagi saya rendam je telekung n towel dalam plastik n tin yang sy potong. kelakar je. tp tuk survive saya kena pk mcm2 cara dan buat sst yg lain dr org. air dlm tong tu hasil ujan mlm sebelumnya dpt la satu tong. air tu laa saya guna tuk membasuh, n mop lantai sebelum tu.


akhirnya, saya persembahkan reward yang sy redeem tuk diri sdiri...eheheh saya sebenarnya nak masak stim tp memandangkan tidak punya periuk kukuh, saya buat laa ala2 stim dengan cara sy. ini la yang menjadi hidangan saya semalam. Nama ikan ini adalah ikan Tahoi (mungkin nama Iban kot), ada pak cik Iban dtg jual kat skolah saya beli 1 ketul rm4.00 3 ari lepas kalu tk silap saya.

sekian dari saya di tanah damai Sg. Sengian.

mohon di kentalkan rasa di jiwa
dihilangkan sensitiviti yang menggigit jiwa.

8 comments:

azza_irah said...

ida..
akak kagum ngn ketabahan dan kecekalan hati da. memeng betul2 menguji ketahanan mental n fizikal tambah2 seorang perempuan. kalau akak pun tak tahu snggup btahan atau tak.

pengalaman tu mematangkan kan..
pengalaman tu mengajar kita menjadi kuat..mengajar kita menghargai segala yang ada disisi kita...

syabas dan tahniah...
mg da terus kuat dan tabah..akak doakan da dari jauh..
insya allah kl takde aral da balik kg nnti kita jmpa ya..

~Cinta Cukulet~ said...

huuu..kalau saya dah lama nanges guling-guling nak balik...akak memang tabah :)

Chekgu BaniHassim said...

tabah dan sabar, musti akan dibalas dengan kemanisan..
InsyaAllah...

saya beruntung sbb tak merasa susah mcm cikgu...
saya bersyukur dgn ape yg ade.
kdg2 kesusahan tu yg mengajar erti hidup...

Sufi Idany said...

Kak Azza : terima kasih. biar apapun ungkapan yang terbit tidak sehebat ungkapan ini..... alhamdulillah ida makin betah di sini sekali pun di uji....

Cintacukulet : hampir2 akak tak kenal tadi.... ketabahan ni kena amik masa dik.... arap akak tidak tewas dan kalah.

CekguBH : Alhamdulillah..... kesusahan ini sedikit je berbanding harga tanggungjawab dan amanah yang di galas kan? erm pasal templale aku yang kelabu tu bukan cekgu sorg je tegur.... tp aku tk berniat nak menukarnya lagi.... sorry....

chimera said...

kali ni bila saya baca... saya rasa cemburu dgn ida... ida punya ketabahan yg tinggi... kuat... dan sabar... saya pasti saya tak boleh nak lalui semua tu... tahniah dik... ternyata Tuhan telah memilih hambanya yg tepat utk diberi rezeki di kawasan itu... Tuhan tahu siapa yg layak dan siapa yg tidak....

Tabah... terus tabah... Moga Tuhan terus memberikan kecekalan yg kental pada ida utk laluli hari-hari yg bakal mendatang... dan semoga esok Tuhan memberikan hujan yg lebat selebat-lebatnya supaya air sipanan ida akan lebih dari mencukupi...


**errr... hari ni mandi tak?? heheheh

Rashid said...

Idany,
Tabahkan hati idany..
Moga kesulitan & keresahan dapat memberikan kita banyak sentuhan rasa & pengertian..

Daddy Cool said...

Waaa....dah jadi orang penting kat sekolah...leh pegang kunci tuh! Tahniah!

Sufi Idany said...

Abg Chime : Apa yang abg nak cemburukan.... abg lagi bertuah apapun ida tetap bersyukur. Ketabahan ini bukan bleh di perolehi dalam masa sehari dua je....

ida mandi laa even hanya 3 botol mineral...tetap mndi. tk kan laa murid dh laa ramai yang tk mandi pagi...cikgu lak tk mandi satu skolah nnt pening... uwaaa..... tk sanggup eden...

Cikgu Rashid : Cikgu, terima kasih. Saya rindu dgn komen cikgu.... alhamdulillah saya baik2 adanya di sini..

DDCool : Tak der makna pentingnya DD. kalu tk mtk tk dpt laa nak bertenet...akal mau pjg la... kan?

Bahasa dari jiwa

Aku tidak setegar mentari, megah terang menghias siang. Aku mungkin hanya sejalur pelangi yang menumpang cahayanya mentari selepas hujan berlalu. Aku berubah dalam pelbagai warna, merona ceria penawar buat yang berduka. Rasailah kehadiran ku ibarat kau menatap pelangi sesudah hujan di balik cerahnya sinar mentari.

*********************************************************

Jangan terlalu memuji jika dihati tak pernah memuja

*********************************************************